Az elmúlt hónapokban ha volt személyesebb, „muszlimosabb” mondandóm, azt elsősorban az Instagram oldalamon osztottam meg. De mindig is éreztem, hogy kell ezeknek egy másik felület. Egy blog, ami valahol a magyar lány Kairóban blogom folytatása. Amit már 5 éve kellene írnom, de mégsem tettem, mert a hazatéréssel úgy éreztem, jó időre elvágták nálam az ihletet, a lendületet, ami kint megvolt. Egy ideje sikerült újra felfedeznem ezt az énemet, és most meg is csináltam rá a felületet:

muszlimmesek.hu

Tehát ezentúl a fitnesz, mozgás, táplálkozás téma marad az Életerőedzés oldalán, az itt- ott publikált cikkeimet és írásaimat a „muszlimsággal”, interkulturalitással, és interkulturális házassággal kapcsolatban pedig az új blogon olvashatjátok.

Kövess be az Instagramon!

De nem is erről akartam írni elsősorban, hanem néhány étkezéssel, testérzettel kapcsolatos megfigyelésemről Ramadán havában, ami számodra is érdekes lehet akkor, ha egészséges, minőségi életmódot szeretnél élni.

A VÍZ ÉS A FOGYÁS

Ha valaha is célod volt a fogyás, akkor biztos már átélted, hogy az első pár kiló szinte csak úgy suhan le rólad. Ilyenkor persze nagyon örvendezünk, amíg el nem jön a pont pár hét múlva, amikor is ez a folyamat megáll. Persze, hiszen – ha esetleg utána olvastál -, az első pár kiló mindig a zsírszövetekben megkötött víz, ami távozik rólunk. Magától a zsírtól már nehezebb megszabadulni, hisz legnagyobb energiaforrásként a testünk hozzájuk ragaszkodik leginkább.

S hogy mennyi vizet is köt meg a szervezetünk, azt napközben Ramadánban látványosan lehet is látni. Nem iszol vizet, szárazabb vagy, a bőröd jobban tapad az izmokra-zsírszövetekre, így olyan, mintha minden testrészed néhány centivel karcsúbbnak tűnne. (Ha te nem látod, akkor 1, vegyél fel szemüveget, 2, tedd félre kicsit azt a rettentő kritikus éned és lásd meg, érezd 😀 3, Ha még így sem, akkor a hiba a Ramadán alatti étkezésben keresendő.)

A testepítők pontosan emiatt nem isznak igazán folyadékot a színpadra állás előtti utolsó nap(ok)ban. Hisz eredményesen pózolni csak „szárazon” lehet!

Ezt most nem azért írtam, hogy a kevesebb ivásra bíztassalak titeket, pusztán érdekes megtapasztalni, hogy valóban mennyi víz is van rajtunk. Amit látunk a tükörben, az nem mind zsír. Olyan megnyugtató érzés ez, nem? 😀

DETOX

A böjtöt érdemes afféle detox időszaknak is kezelni – egy időszaknak, amikor megszabadulsz a káros dolgoktól. Sokan ilyenkor nem csak az ételről és italról mondanak le napközben, hanem például megfogadják, hogy nem esznek ebben a hónapban cukrot. Vagy ideiglenesen törlik magukat a közösségi médiáról.

Ha jól csinálod az étkezést, olyan érzésed lehet, mintha a szervezeted radarjai a böjt miatt kiélesednének. Ne lepődj meg tehát, ha mondjuk sokkal érzékenyebben reagál ilyenkor a tested az olajos, a cukros, vagy egyéb olyan ételekre, ami a gyomroddal nem igazán kompatibilis. Sokkal jobban érzed továbbá azt is, miből mikor elég. Hisz egész nap nem vittél be semmit, érthető, ha válogatósabbá válik a pocakod és nem fél panaszkodni, ha nem jó a minőség.

Amennyiben kipróbálnád magad, nyomj te is egy „detox” gombot: fogadd meg, hogy például 3-4 hétig kizárólag minőségi, egészséges ételekkel táplálod magadat. Se olajos, se cukros ételek. Majd próbálj megenni utána egy adag rántott zöldséget. Érezd, mi történik. Le merem fogadni, hogy nem fog túl jól esni.

ÖNISMERET

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy iszonyat nagy lelkesedéssel csináltam végig minden egyes ramadáni napot. Voltak kifejezetten nyavajgós, ágyban fetrengős napjaim. Nem azért, mert annyira éheztem vagy szomjaztam volna. Egyszerűen a tudat, hogy nem ehetsz, nem nyúlhatsz a hűtőben semmihez (vagy legalábbis nincs sok értelme), nincs meg a reggeli rituáléd a kávéval olykor nagyon frusztráló tud lenni. Inkább kicsit kevesebbet alszol, csak had élvezd még ezt a szabadságot – az evés és ivás örömét. Ez ugyanakkor el is gondolkodtat: miért érzem magam frusztráltnak ennyire? Függő lennék? Valami érzelmet kompenzálok tudat alatt az evéssel vagy egy adott étellel/itallal? Meglehet.

Ahogy sok minden más, az étkezési szokásaid is sok mindenről árulkodnak veled kapcsolatban. Rólad vajon mit?

Jó kis önismeret tehát a ramadáni böjt. Megérezteti a határaidat, mélyen elgondolkodtathat az étellel és étkezéssel való kapcsolatodról, és ezáltal a saját személyiségedről is. Továbbá a böjt olyan szinten teszi próbára az önfegyelmedet, mint talán más semmi. Lehetetlen vállalkozásnak tűnhet, mégis simán meg lehet csinálni. A böjt is egy jó bizonyíték arra, hogy tényleg minden fejben dől el, (bármilyen klisésen hangozzon is).  

Vizsgáld meg te is magad. Szerintem erre a „miért?” kérdés a legjobb. Miért ragaszkodsz bizonyos ételekhez vagy szokásokhoz? Azon túl, hogy jól esik, vagy hogy megszoktad. Mi van ott még, milyen érzelmek, emlékek? Miért számolgatod annyira görcsösen a kalóriákat vagy vonsz meg kényszeresen bizonyos ételeket magadtól? Vajon miért imádod annyira nyitogatni a hűtőt és eszel rendszeresen többet, mint amennyi jó érzéssel töltene el? Mit tükrözhet ez rólad, a személyiségedről?

Érdemes ezeken elgondolkodni néha…