Ha konkrét céljaink vannak a mozgással, érdemes először is a testünkben lezajló folyamatokat megérteni, mielőtt olyan dolgokat határoznánk el, amivel csak gátoljuk ezek megvalósítását. (pl. hogy csak 1200 kcal energiát fogyasztunk el amikor a nap folyamán edzettünk is, vagy este 6 után már nem eszünk semmit, miközben este 11-kor megyünk aludni.)

A test „Ínséges idők” üzemmódja

Érdemes például tudni azt, hogy a tested a napi fizikai és lelki aktivitásodra folyamatosan reflektál. Ha te valami előre megírt, sablon diétát követve akarod lenyomni a torkán, hogy már pedig X mennyiségű és minőségű tápanyaggal kell beérnie minden áldott nap, körülményektől függetlenül, akkor előbb vagy utóbb lázadni fog.

Ha kevés energiát adsz neki, vagy túl egyoldalúan és tápanyagszegényen étkezel, „ínséges időket élünk” módba kapcsol, és ezerrel elraktároz mindent, ami a „nagy szegénységben” bejut hozzá. Természetesen olyan formában teszi mindazt, ami a legtöbb energiát tudja a működéshez szolgáltatni: zsírban.

Mentálisan pedig hamarosan el fog jönni a pont, amikor már nem bírod tovább türtőztetni magadat és könyörtelenül kivégzed a hűtő teljes tartalmát, az elspájzolt dugi csoki tartalékokat.

Nem tudom, ismerősek-e ezek a pillanatok. 🙂  

Túl sok feles energiát fogyasztunk

Nem összekeverendő ez azzal a ténnyel, hogy ha fogyni akarsz, akkor csökkentened kell a bevitt energiamennyiséget. Ma a tömeg(túl)termelés, a kényelmes, modern ülő életmód és a hedonizmus fénykorában az átlag fejlett országbeli ember jóval több energiát fogyaszt, mint amennyire szüksége lenne a napi tevékenységei kivitelezésére.

Energiabevitelt így csökkenteni ajánlatos lehet, ám ez nem azt jelenti, hogy a ló túloldalára vetjük magunkat és még azt a minimumot sem adjuk meg a szervezetnek, amire még akkor is szüksége van, amikor mi egy gyufaszálat nem tettünk odébb aznap.

Ez az alapanyagcserénk, amit könnyen kiszámolhatsz például ezzel a programmal. Nyilván nem a legprecízebb, de kellő útmutatót ad a kezedbe. 

Most képzeld el: 29 éves vagyok, 178 cm, és kb. 65 kg (kb. bár mióta komolyabban erősítek, több izmot is magamra szedtem. 😛 ) A link szerint az én alapanyagcserém nőként 1474.24 kcal. (Ha férfi lennék, 1660 kcal).

Ha meg is mozdulok, még több energia kell. Ha pedig edzek, akkor ez a szám simán felmehet 2500-3000 kcalra. Azaz ha nem akarok fogyni, akkor egy mozgásban dús napon gond nélkül megehetek ennyi kalóriát. Ha erősíteni szeretnék, akkor pedig pláne elengedhetetlen a kellő mennyiségű tápanyagbevitel (elsősorban fehérje). Nem hiába rizs és hús a testépítők alapdiétája.

Ezt figyelembe véve az 1200 kcal energiabevitel felér egy öngyilkossággal.

Ha figyelembe veszed a körülményeidet, felfedezed, hogyan működik a Te saját bejáratú tested, sokkal gyorsabban találsz rá az ideális testsúlyodra is és érsz el eredményeket.

Mit esztek Ti vacsorára?

Tettem fel a kérdést olyan sportoló emberenek, akik átlagban heti 3x mozognak intenzívebben (értsd, súlyokat emelnek, kardióznak, funkcionális edzésekre járnak).

Kíváncsi vagy a válaszaikra? Összeszedtem őket neked, de előre szólok: salátát max kiegészítőként fogsz találni a listában. 😀

 

„Este tejterméket szoktam. Joghurt, túró, zab kombó, mazsolával. „

 „Tonhalkrém kis light majonézzel, zöldséggel, pirítóssal.”

„Ha nehéz edzésem van délután, akkor az egyik főétkezésem marad estére.”

„Növényi fehérje + szénhidrát. Pl egy vega burritó rizzsel és babbal töltve, sajt, paradicsom, saláta. Tojás, lencse.”

„cottage cheese”

„rizs, édesburgonya, sütőtök”

„3-4 tojás, krumpli, pirítós”

„kocsonya”

„áfonya, túró, mandulatej”

„tojásfehérje”

„Egy 10 tojásos szalonnás rántotta, sajttal megszórva, kenyér nélkül természetesen. Utána egy adag fehérje, és minden rendezett.” 

„tojásrántotta baconnel”

„tükörtojás szalonnával”

„tonhal, tengeri herkentyű”

„banán palacsinta (2 banán, 2 tojás, zabpely liszt)

„körte, sajt, sonka”

„pizza, rántott hús, rizs”

És a kedvencem: „amit a gyerek meghagyott”

 

Mindenki más. Nem mondom, hogy neked is így kell enned. Én sokszor edzek hetente, de nem bírnék még reggelire sem 3 tojásnál többet megenni. Inkább vagyok vega, mint húsevő, egész egyszerűen mert az én szervezetemnek úgy érzem, nem tesz jót a sok hús. Nem kívánom. A zöldségeket viszont annál inkább.

Halgass a testedre. Vedd számításba a napi aktivitásodat, és lelki állapotodat. Írd a menüt te magad, és étkezz személyre szabottan!

—-

Egyik vendégemre sem erőltetek semmilyen előre megírt diétát. Sem azokra, akik személyi edzésre járnak hozzám, sem azokra, akik a Gerincbarát Online Edzésprogramom tagjai. Ám ott vagyok, ha szükségük van rám, egy táplálkozástanácsadó segítségére, hogy egy kicsit útbaigazítsa őket.

Ha bármi kérdésed van étkezéssel, vagy életmóddal kapcsolatban, keress bizalommal privátban. Ha tudok, válaszolok, ha meghaladja a kompetenciámat, elirányítalak a megfelelő szakemberhez. 🙂

Továbbá személyi edzésre is jöhetsz hozzám online.

Vagy csatlakozz a Gerincbarát Online edzésekhez DECEMBER 4-IG!